Ammatillinen some ei ole vain yksityisasia, eikä ammattilaisten passiivisuus somessa ole pelkkä yksittäisen ihmisen ongelma. Viime kädessä koko yhteiskunta kärsii, jos asiantuntijamme eivät ole somessa aktiivisia ammattilaisina, kirjoittaa Aivelan yrittäjä Aino Pajukangas.
Oletko miettinyt, miksi ammatilliseen ja yhteiskunnalliseen keskusteluun painottuvissa somekanavissa, esimerkiksi Linkedinissä tai viestipalvelu X:ssä, ei ole kovin paljon suomalaisia? Sen sijaan koko kansan Facebook pursuaa päivityksiä, visuaalinen Instagram hehkeitä kuvia ja trendikanava TikTokhupivideoita.
Teettämämme valtakunnallisen kyselytutkimuksen mukaan et ole ainoa, joka ihmettelee asiaa.
Tutkimustulosten mukaan vain 12 prosenttia suomalaisista käyttää viestipalvelu X:ää tai Linkediniä päivittäin, ja suurin osa ei käytä niitä lainkaan. Erityisesti Linkedin ei ole Suomessa yhtä suosittu monien ammattilaisten keskuudessa kuin joissakin muissa maissa.
Tilanne ei ole yhdentekevä. Asialle on syytä tehdä jotain jo nyt, kun ensi tilikauden budjetteja laaditaan.
Faktat pöytään: ammatillisen somen nykytila Suomessa
Tutkimuksen mukaan Facebook on edelleen suosituin sosiaalisen median alusta joka neljännelle suomalaiselle, kun taas Linkedin on vain neljän prosentin ja viestipalvelu X kahden prosentin mielestä merkittävin.
Suurin osa ihmisistä julkaisee somessa sisältöä harrastuksistaan (24 %) ja matkoistaan (16 %), kun taas työhön liittyvä sisältö on vain kahdeksalle prosentille suosituin aihe. Yhteiskunnalliset aiheet ja perhe-elämä ovat suunnilleen yhtä suosittuja (6 % ja 8 %).
Näyttää siis siltä, että ihmiset pitävät sosiaalista mediaa enemmän henkilökohtaisena alustana kuin ammatillisena tai yhteiskunnallisena foorumina.
Perässä hiihtämisen vaikutukset: mitä yhteiskunta menettää
Ammattilaisten passiivisuus somessa ei ole pelkkä yksittäisen ihmisen ongelma. Viime kädessä koko yhteiskunta kärsii, jos emme ole somessa aktiivisia ammattilaisina – ei vain ystävinä, sukulaisina tai harrastajina.
Rekrytointiviestintä näivettyy
Kuvitellaanpa tilanne, jossa ammatilliset some-kanavat ovat kuin autio aavikko. Mitä tapahtuisi?
Silloin yritykset ja työnhakijat turvautuisivat vanhoihin, kuluneisiin keinoihin löytääkseen toisensa: perinteisiin työpaikkailmoituksiin ja CV-kasoihin. Ei kuulosta kovin 2020-luvulta, vai mitä?
Perinteiset rekrytointitavat ja verkostoitumisen puute voivat jarruttaa monimuotoisuutta ja innovaatiota. Ja kuka ei haluaisi olla innovatiivinen?
Jäät paitsi ammatillisen somen vinkeistä
Jos et ole somessa, missaat paljon muutakin kuin vain työpaikkoja.
Ajatellaanpa webinaareja, online-kursseja ja kaikkia niitä digitaalisia resursseja, jotka ovat kirjaimellisesti sormenpäiden ulottuvilla. Useimmista näistä et koskaan kuule ilman ammatillisia somepäivityksiä.
Kun et ole siellä missä tapahtuu, jäät auttamatta jälkeen.
Yritys painuu unholaan
Jos yritys ei ole somessa, se on kuin se ei olisi olemassakaan.
Tämä pätee erityisesti pk-yrityksiin, jotka eivät voi kilpailla suurten toimijoiden markkinointibudjeteilla ja ostaa kovalla rahalla vaikkapa tv-näkyvyyttä. Some on pienelle kuin Daavidin linko Goljatia vastaan.
Yhteiskunnallinen keskustelu näivettyy
Jos ammatilliset some-kanavat ovat vähällä käytöllä, missä sitten käydään yhteiskunnallista keskustelua: vaikutetaan päätöksentekoon ja muutetaan maailmaa? Missä yritykset, asiantuntijat ja päättäjät silloin kohtaavat?
Suljetuissa kabineteissa? Pikku porukoissa kantakuppiloissa?
Jos nämä somefoorumit hiljenevät, yhteiskunnallinen ja poliittinen päätöksenteko kärsii.
Häviämme globaalit kisat
Kaikki ne suomalaiset yritykset ja asiantuntijat, jotka ovat passiivisia somessa, ovat auttamatta perässähiihtäjiä globaalissa kilpailussa.
Ja usko pois, muu maailma ei odota peränpitäjiä.
Erotu joukosta: ammatillinen some on vielä avoin pelikenttä
Kun puhutaan ammatillisesta somesta, moni saattaa ajatella: ”Apua, kilpailu on kovaa, miksi vaivautua, kun en kuitenkaan erotu massasta?”
Katsotaanpa asiaa toisesta näkökulmasta: kun suurin osa suomalaisista ei vielä ole kovin aktiivisia ammatillisissa some-kanavissa, tämä tarkoittaa, että niissä on vielä tilaa erottua.
Nyt on mahdollisuus olla se pioneeri, joka näkyy ja kuuluu, kun muut vasta harkitsevat mukaan tulemista.
Tämä on kuin VIP-kutsu eksklusiiviseen klubiin, jossa on tilaa tanssilattialla. Voit ottaa tilan haltuun ja näyttää osaamisesi ennen kuin baari on tupaten täynnä.
Kun muut myöhemmin saapuvat paikalle, edelläkävijä on jo vakiinnuttanut asemansa verkostoitunut ja luonut suhteita, jotka kantavat hedelmää pitkälle tulevaisuuteen.
Mitä nyt pitäisi tehdä?
Tässä kolme perusasiaa, jolla voit estää, että ainakaan teidän yrityksenne ei jää somejunan perävaunuun.
1. Koulutus ja valmennus: Pistä väkesi koulutukseen, jossa opitaan sometaitoja.
2. Kokonaisvaltainen lähestymistapa: Tee somestrategia. Ei, se ei ole ajanhukkaa.
3. Seuraa ja mittaa: Aseta tavoitteet ja mittarit. Jos et mittaa, et voi tietää, onnistutko.
Loppumietteet: Ammatillinen some on investointi tulevaisuuteen
Ammatillinen some on Suomessa vielä lähtökuopissa, mutta se on täynnä mahdollisuuksia. Toivottavasti blogini antoi uuden näkökulman ja kipinän tarttua toimeen.
Juuri nyt – ei huomenna tai ylihuomenna – on aika ottaa härkää sarvista ja hyödyntää sen tarjoama potentiaali. Jos et sinä tee sitä, joku muu tekee.
Ammatillinen some on tulevaisuutta, ja tulevaisuus on nyt.
Teksti on julkaistu ensimmäisen kerran Kauppalehden Viivan alla -blogissa.
—
Mitä seuraavaksi?
- Seuraa meitä Facebookissa, Instagramissa ja Linkedinissä tai
- varaa maksuton pikakonsultointi ja
- tilaa kuukauden viestintävinkit
Kuuntele postauksen ääniversio:
Viimeisimmät
- Kun resurssit ovat tiukalla, asiantuntijan täytyy oppia sanomaan ei
- Unohda ad hoc -markkinointi – näin strategia tuo tuloksia
- Sisäinen sensuuri vaimentaa liian usein työntekijöiden äänen
- Miksi markkinointitiimi epäonnistuu? Syypää on Joku tai Supersankari
- Tekoälyohje on pelastusrengas uuden aallokossa