Kun jaat tietojasi, näkemyksiäsi ja kokemuksiasi, annat muille mahdollisuuden oppia sinulta, kirjoittaa viestintäyrittäjä Aino Pajukangas.

Tänä syksynä olen puhunut monissa tilaisuuksissa asiantuntijaviestinnästä. Kohtaamani todellisuus on ollut melko masentava: keskiverto suomalainen asiantuntija ei halua brändiksi.

Vain harva ammattilainen haluaa nousta esille ja tulla massojen tuntemaksi, koska

• en vain viitsi

• sellaiseen ei ole aikaa

• entä jos saan kuraa niskaani?

• en halua julkkikseksi…

Syitä on yhtä monta kuin kieltäytyjää.

Työaiheet hukassa: suomalainen somettaa mieluummin harrastuksista

Myös data kertoo samaa tarinaa.

Yritykseni viestintätoimisto Aivelan teettämän valtakunnallisen kyselytutkimuksen mukaan suurin osa suomalaisista julkaisee somessa mieluiten sisältöä harrastuksistaan tai matkoistaan.

Työhön liittyvä sisältö on vain alle kymmenesosalle suosituin aihe somessa. Vielä harvempi somettaa ensisijaisesti yhteiskunnallisista aiheista.

Oman osaamisen jakamista eikä itsekehua

Kenties asiantuntijan into viestiä kasvaisi, jos oman roolin näkisi toisin. Puhuttaessa asiantuntijaviestinnästä monelle tulee mieleen itsensä korostaminen ja omakehu.

Todellisuudessa osaamisen jakamisessa on kyse aivan muusta. Se on mahdollisuus vaikuttaa, opettaa ja oppia: se on on yleisön palvelemista, kuuntelemista, ymmärryksen synnyttämistä ja jakamista – ei vain yksinpuhelua ja oman navan kaivelua.

Asiantuntijaviestintä on erityisen tärkeää nykyään digimaailmassa, jossa tietoa on ylenpalttisesti. Asiantuntijan tehtävä ei ole vain lisätä tätä tietomäärää, vaan auttaa yleisöään löytämään, ymmärtämään ja soveltamaan tietoa.

Viestintä on palvelemista eikä huomiohakua

Vain harva suomalainen ajattelee: “Katsokaa minua.” Sen verran vaatimatonta kansaa me olemme. Sen sijaan ilahduttavan moni pohtii: “Miten voisin auttaa muita?”

Viestintä on palvelus muille. Kun jaat tietojasi, näkemyksiäsi ja kokemuksiasi, annat muille mahdollisuuden oppia sinulta – ja kenties myös autat välttämään karikot, joihin olet itse matkasi varrella kompastunut.

Vuorovaikutus kannattaa myös, koska siitä voi saada paljon itse. Tieto lisääntyy jakamalla.

Kun jaat ajatuksesi toisille, ajatuksia jäsentäessä opit itsekin uutta. Vielä enemmän kehityt, jos saat muilta palautetta ja uusia näkökulmia. Mitä enemmän jaat tietoa, sitä moninkertaisempana tieto tulee takaisin.

Äänetön osaaja on demokratian piilotettu voimavara

Suomalainen demokratia kaipaa lisää aktiivisia, viestiviä ammattilaisia. Maassamme ei ole pulaa asiantuntijoista, mutta meillä on harmillisen paljon kovia osaajia, joista suuri yleisö ei ole koskaan kuullut mitään.

Todellisia tunnettuja oman alansa suunnannäyttäjiä on vain kourallinen. Tämä on ongelma, jossa on kyse yhteiskunnan moniäänisyydestä. Mitä enemmän julkisessa keskustelussa on erilaisia ääniä, sitä varmemmin vaihtelevat lähtökohdat, elämäntilanteet ja näkökulmat tulevat kuulluiksi.

Monipuoliset näkemykset muokkaavat ihmisten käsityksiä eri asioista ja ilmiöistä. Maailma ei muutu vaikenemalla.

Sen sijaan maailma voi muuttua, kun avaat suusi. Kun kirjoitat artikkelin tai julkaiset somepostauksen, jossa jaat tietoa ja avaat ajatteluasi.

Asiantuntijabrändiä ei rakenneta, vaan se rakentuu vähitellen arjen pienten viestintätekojen kautta. Aloita vaikka jakamalla tämä artikkeli someen oman näkemyksesi kera.

Mitä seuraavaksi?

Kuuntele postauksen ääniversio: