Sosiaalisen median kuumin tulokas on Clubhouse, joka perustuu reaaliaikaisiin keskusteluihin. Mitä suomalaiset ammattilaiset sieltä hakevat, ja mikä on sovelluksen suurin anti? Kysyimme kolmelta aktiivikäyttäjältä näkemyksiä.

Tiina Suuronen Clubhouse

Tiina Suuronen, Talentedin avainasiakkuusvastaava sekä sivutoiminen tapahtuma-alan yrittäjä Mustread-digimediassa. Tiinalla on Clubhousessa noin 1000 seuraajaa:

“Liityin Clubhouseen 3.2. Clubhouse oli tullut jo ennen tätä vastaan amerikkalaisten somefiideissä, ja uteliaana lähdin tutustumaan, mistä on kyse. Innostuin saman tien Clubhousessa ihmisten välittömyydestä ja halusta rupatella niitä näitä.”

Appi toi hyvää sosiaalista sisältöä arkeen, jossa ihmiskontaktit olivat koronan takia jääneet vähäisiksi.

“Vielä ei ole tullut vastaan aihetta, joka ei olisi ollut kiinnostava tai josta en olisi jotain oppinut. Työni puolesta kiinnostavat mm. HR, rekrytointi sekä teknologia-alaa koskettavat aiheet. Rakastan eniten kuitenkin kuulla ihmisten tarinoita ja elämänopetuksia. Viimeisen 1,5 kuukauden aikana olen saanut myös ihania uusia ystäviä, jotka ovat applikaation paras anti.

Koen, että äänen ääreen on helpompi rauhoittua, kun puhelimen voi laskea kädestään ja samalla puuhastella muita juttuja.

Clubhousen kääntöpuoli on sen koukuttavuus. Kun keskustelut tapahtuvat reaaliajassa, eikä niihin voi jälkikäteen palata, syntyy herkästi fomoksi (= fear of missing out) kutsuttu ilmiö.”

Satu Ahlman Clubhouse

Satu Ahlman, Performance & Leadership Advisor ja Saga Performance -yrityksensä perustaja. Työskentelee johtajuuden, yrityskulttuurien ja suorituskyvyn sekä kapasiteetin parissa. Sadulla on Clubhousessa 446 seuraajaa:

“Eräs verkostossani ehdotti Clubhouseen liittymistä ja välitti minulle kutsun tammikuussa. Jäin heti koukkuun.

Olen Clubhousessa verkostoituakseni, oppiakseni uutta yksityishenkilönä ja toki fasiltoimassa alaani liittyviä keskusteluja.  Perustin myös heti mahdollisuuden tullen oman “Leadership & Performance” -klubin, jolla on nyt 365 jäsentä. Tavoitteeni on saada samanhenkisiä aiheista kiinnostuneita ihmisiä mukaan toistuviin ‘huoneisiin’ ja keskusteluihin.”

Olen saanut sovelluksen kautta uusia kontakteja ja aivan mahtavia keskusteluja!

“Mielestäni ääneen perustuva viestintä antaa kuuntelijalle mahdollisuuden keskittyä paremmin ilman kuvaa. Clubhouse myös tekee dialogin mahdolliseksi, mikä on ehdoton bonus verrattuna esimerkiksi yksisuuntaiseen podcastiin.”

Susanna Kallio Clubhouse

Susanna Kallio, Lontoossa matkailualalla työskentelevä Key Account & Marketing Manager. Susannalla on Clubhousessa 8200 seuraajaa:

“Liityin Clubhouseen 18.1. Olen tällä hetkellä mukana enimmäkseen Clubhousen amerikkalaisissa ja englantilaisissa suurissa huoneissa. Yksi huoneistamme on esimerkiksi Breakfast with Champions, jossa on päivittäin yli tuhat kuuntelijaa.

Pyrin rakentamaan Clubhousessa vahvoja suhteita. Tässä olenkin onnistunut, ja monia uusia ihania ihmisiä voin kutsua ystävikseni. Olen luonut verkoston, jossa on ihmisiä elokuvatuottajista näyttelijöihin ja psykologeista suurten firmojen toimitusjohtajiin.”

Olen esimerkiksi haastatellut Tim Storeyta, joka on Oprahin ja Robert Downey Juniorin lifecoach!

“En ole aiemmin tuottanut muuta audiosisältöä mutta koen, että sovellus avaa ovia moneen yhteistyöhön ja mahdollisuuksiin tulevaisuudessa.”

Klubeja viestinnän ammattilaisille sekä LinkedInistä tai mediasta kiinnostuneille

Viestintätoimisto Aivelan Ainoa voi seurata alustalla profiilissa @aivela, Maijaa profiilissa @maijatiensuu sekä Kristaa profiilissa @kristakarhu.

Jos käytät Applen laitetta, mutta et vielä ole saanut kutsua sovellukseen, ota rohkeasti yhteyttä Ainoon!

Liity Clubhousessa:

– Viestinnän ammattilaisten klubiin, jossa käydään keskustelua keskiviikkoisin klo 14 vaihtuvien teemojen alla,

– LinkedIn Suomi -klubiin, jossa keskustellaan maanantaisin klo 14 vaihtuvien teemojen alla tai

– Media Suomi -klubiin, jossa on perjantaisin klo Keskustellaan mediasta -huone.

Clubhouse ei ole ainoa – ääneen perustuvia somealustoja on joka lähtöön

– Sosiaalisen median jättiläiset panostavat nyt tosissaan ääneen perustuvaan viestintään.

– Clubhousessa käyttäjät eri puolilta maailmaa käyvät keskusteluja eri aiheille avatuissa huoneissa. Clubhouse julkaistiin huhtikuussa 2020, ja helmikuussa 2021 sillä arvioitiin olevan jo 10 miljoonaa käyttäjää. Sovellusta voi käyttää ainoastaan iOs-laitteilla, ja sinne pääsee liittymään vain toisen henkilön kutsumana.

– Twitter Spaces on Twitterin uusi keskustelutoiminto, jonka toimintaperiaate on hyvin samankaltainen kuin Clubhousella. Huhtikuusta alkaen kuka tahansa on voinut isännöidä sovelluksessa omia äänikeskustelujaan.

– Myös Facebookilta on tulossa äänikeskusteluille tarkoitettu Live Audio -osio Messengeriin. Lisäksi LinkedIn on testaamassa ominaisuutta, jossa käyttäjät voivat olla toisiinsa yhteydessä äänen välityksellä.

Postauksen kuvituskuva: Krista Karhu

Seuraa viestintätoimisto Aivelaa Facbookissa, Instagramissa ja Linkedinissä sekä tilaa Aivelan kuukauden viestintävinkit!