B2C-yritykset näkevät jo TikTokin tehokkaana B2C-markkinointityökaluna, toisin kuin B2B-yritykset.

TikTokin vahvuuksia ovat sen tarjoama visuaalisuus ja mahdollisuudet kaupallisiin yhteistöihin somevaikuttajien kanssa. Suurin osa B2B-yrityksistä ei kuitenkaan panosta TikTokiin samoin kuin muihin sosiaalisen median kanaviin.

Moni B2C-yritys on huomannut, että TikTok voi tarjota paljon muutakin kuin tanssihaasteita ja söpöjä eläinvideoita. TikTok on luonteeltaan erittäin aito kanava, jolla voi julkaista persoonallisia, omaa brändiä korostavia videoita.

Jos yritys löytää sitoutuneen yleisön, TikTok voi olla todella hyödyllinen valinta. TikTokin sopivuutta oman yrityksen markkinointiin voi arvioida muutaman peruskysymyksen avulla.

Jos TikTok vaikuttaa vastausten perusteella potentiaaliselta markkinointikanavalta, ei muuta kuin videoita suunnittelemaan!

1. Onko yleisöni TikTokisssa?

Kartoita potentiaalia rekisteröitymällä henkilökohtaiselle TikTok-tilille ja selaile sovellusta nähdäksesi, kuka käyttää kanavaa ja miten.

Kiinnitä huomiota siihen, ketkä toimivat samalla alalla ja tarkista, ovatko kilpailijasi siellä.

2. Voinko tarjota arvoa yleisölleni TikTokissa?

Kun olet selvittänyt, onko yleisösi kanavalla, sinun on selvitettävä, voitko antaa heille jotain, mitä he arvostavat.

TikTok on uniikki kanava: et menesty siellä jos edistät avoimesti tuotteidesi tai palveluidesi myyntiä tai kuulostat yritykseltä. Mieti, millainen sisältö toimii TikTokissa ja kartoita, voisiko yrityksesi tarjota sen tyyppistä sisältöä.

3. Onko aika ja investointi sen arvoista?

Tavoitteellisesta viestinnästä TikTokissa aiheutuu kustannuksia: siihen kuluu aikaa, rahaa ja muita resursseja. TikTok-käyttäjät suosivat yleensä aitoa sisältöä, johon ei liity vaativaa tuotantoprosessia, mutta siitä huolimatta videoiden tekeminen vaatii resursseja.

Mieti, onko sinulla resursseja julkaista mukaansatempaavaa sisältöä tässä kanavassa. Erityisesti alkuvaiheessa TikTok vaatii huomattavaa, jopa päivittäistä aktiivisuutta.

4. Voinko tehdä TikTokissa jotain, jota en voi tehdä nykyisillä kanavillani?

TikTok tarjoaa mahdollisuuden tehdä jotain uutta ja erilaista. Se on tehnyt lyhyistä vertikaalivideoista suosittuja.

Onko sinulla mahdollisuus tehdä jotain erottautuvaa brändisi äänellä tai tyylillä? Voisiko se tuoda arvoa yrityksellesi?

5. Ovatko TikTok ja sen tarjoamat mahdollisuudet linjassa sosiaalisen median tavoitteiden kanssa?

Sinun on tiedettävä, mitkä ovat yrityksesi tavoitteet, koska ne ovat sosiaalisen median strategian ydin.

Olet ehkä kuullut, että TikTok tarjoaa hämmästyttäviä mahdollisuuksia orgaaniseen näkyvyyteen, ilman mainosrahaa. Lisäksi se on myös erinomainen kanava, joka tukee ostopolun harkintavaihetta, edistää konversioita ja rakentaa asiakasuskollisuutta.

Vastaavatko TikTokin suurimmat vahvuudet sitä, mitä yrität saavuttaa sosiaalisen median strategiallasi?

6. Onko TikTokissa haittapuolia?

Kuten moni muukin sosiaalisen median alusta, myös TikTok seuraa käyttäjiensä puhelimia ja niiden toimintaa.

TikTok joutui jonkin aikaa sitten selittämään  käyttäjiensä seurantaa, kun sen iOS-sovelluksen kautta todettiin käyttävän omaa selaintaan ulkopuolisten verkkosivujen esittämiseen. Myös Metan sovellukset Instagram ja Facebook, pystyvät seuraamaan kaikkea, mitä käyttäjä tekee ulkopuolisilla verkkosivuilla.

Tietoturvatutkijoiden mukaan TikTok vie toiminnan kuitenkin seuraavalle tasolle. Heidän mukaansa on teoriassa mahdollista, että TikTok seuraa käyttäjiensä tekemisiä aina yksittäisiä näytön painalluksia myöten.

TikTok kuitenkin kertoo, että sen verkkosivuille syöttämää koodia käytetään ainoastaan virheenkorjaukseen, ongelmanratkontaan ja suorituskyvyn seurantaan – vaikka sillä olisi kyky tehdä paljon muutakin.

Muista: TikTok on mahdollisuus

TikTok on yhä tärkeämpi sosiaalisen median kanava yrityksille. Se oli vuoden 2022 ladatuin sovellus. TikTokissa tehtiin viime vuonna yli 100 miljoonaa latausta enemmän kuin esimerkiksi Instagramiin.

TikTok ei ole tarkoitettu vain Z-sukupolvelle, vaan yritykset voivat tavoittaa muitakin ikäryhmiä kanavalla. Esimerkiksi 35-54-vuotiaiden TikTok-käyttäjien määrä on yli kolminkertaistunut vuosien aikana.

Toinen yleinen väärinkäsitys on, että brändit eivät kuulu TikTokiin. TikTok tarjoaa hienoja mahdollisuuksia kaikenlaisille ja -kokoisille brändeille ja organisaatioille.

TikTok ei ole välttämättä ilmeisin kanava B2B-myynnin konversioille, mutta se tarjoaa loistavan mahdollisuuden rakentaa luottamusta ja uskollisuutta brändiä kohtaan.

TikTokin käyttäjät luovat julkaisun ja merkitsevät brändin tuotteen ostamisen jälkeen todennäköisemmin kuin muiden alustojen käyttäjät.

Näin pääset alkuun TikTokissa

  1. Lataa sovellus ja luo käyttäjänimi
    Jos sinulla ei jo ole TikTokia, lataa TikTok-sovellus ja aseta käyttäjänimeksi brändisi nimi.
  2. Kirjoita elämäkerta (bio)
    Kirjoita nokkela elämäkerta. Kannattaa tutustua muiden saman alan ammattilaisten elämäkertoihin ja hakea heiltä inspiraatiota. Muista lisätä bioon linkki verkkosivustollesi.
  3. Katso, kuuntele, opi
    Seuraa kiinnostavia toimijoita ja katso kilpailijoidesi sekä muiden toimialojen tekijöiden sisältöä nähdäksesi, mitä he julkaisevat ja miten he ovat tekemisissä yleisönsä kanssa.
  4. Kommentoi muiden brändien videoita
    TikTok-videoiden kommenttiosio on hyvä paikka oppia “puhumaan TikTokia”.
  5. Kokeile julkaista video
    Ajattele oman alasi hauskaa ilmiötä, kokeile tanssiliikettä tai jaa vinkki jonkin asian tekemiseen nopeammin ja tehokkaammin. Videoiden ei tarvitse olla korkealaatuisia. Enemmistö TikTokin käyttäjistä ajattelee, että brändien ammattimaisen näköiset videot tuntuvat sopimattomilta tai omituisilta TikTokissa. Sisältö toimii paremmin, kun se on aitoa.
  6. Tee suunnitelma
    Jos TikTok vaikuttaa lupaavalta mahdollisuudelta pilottijakson jälkeenkin, tee TikTok-videoille realistinen suunnitelma ja aseta toiminnalle tavoitteet.

Mitä seuraavaksi?

 

 

Kuuntele postauksen ääniversio: