Kaksi politiikan ja viestinnän opiskelijaa suoritti kahden viikon harjoittelun Viestintätoimisto Aivelassa. Heitä ohjasi Aivelan toimitusjohtaja Aino Pajukangas. Ainon ohjauksessa harjoittelijat pääsivät tekemään monipuolisia viestinnän tehtäviä. Mitä harjoittelijat ajattelivat ajastaan Aivelalla? 

Harjoittelu toteutettiin yhteistyössä viestinnän opiskelijoiden ainejärjestön Media ry:n kanssa vuosittaisen Yrityssafarin muodossa. Yrityssafari on Medan järjestämä mahdollisuus saada jalkaa oven väliin oman alan työpaikkaan kahden viikon maksuttoman harjoittelun muodossa.

Aivelalle valittiin kaksi opiskelijaa, Eeva Varis ja Krista Karhu, jotka toteuttivat harjoittelunsa peräkkäin. 

Krista on kolmannen vuoden viestinnän pääaineen opiskelija ja Eeva fuksi, jonka opintosuunta ei ole vielä täsmentynyt.

Poikkeuksellisen vuoden teeman mukaisesti harjoittelu toteutettiin täysin etänä. Siitä huolimatta kummatkin harjoittelijat kehuivat kokemusta.

Verkostomainen Aivela viehätti harjoittelupaikkana ja täytti odotukset

Aino on Aivelan perustaja sekä toimitusjohtaja. Hänellä on kokemusta viestinnän olan lisäksi journalismin kentältä.

Aino otti henkilökohtaisesti molemmat harjoittelijat siipensä alle. Eeva ja Krista kehuvat molemmat, että Aino antoi heille mielenkiintoisia tehtäviä, jotka olivat sopivan haastavia. 

– Oli mukavaa, että luotto aloittelijaan oli Ainolla sellainen, että sain tehdä oikeita viestinnän hommia eikä esimerkiksi pelkästään assarityyppisiä töitä, joita joskus harjoitteluissa annetaan, ensimmäisen vuoden opiskelija Eeva sanoo. 

Yliopistossa opittua teoriaa täydentää konkreettinen tekeminen

Yliopistossa opinnot ovat usein kaukana työelämätaidoista ja työelämä kaukaiselta haaveelta. Ensimmäisen harjoittelupaikan saaminen on usein kaikkein vaikeinta sillä myös monet harjoittelupaikat edellyttävät jotain oman alan kokemusta. 

– Yliopistossa harvoin saa palautetta teksteistä. Oli todella opettavaista saada suoraa palautetta ja ehdotuksia Ainolta, se auttoi kehittymään ja kasvatti itseluottamusta kirjoittajana, Krista kertoo. 

Vaikka luentosaleissa ja kirjoja lukemalla voi oppia paljon on viestintää työnä mahdotonta oppia ilman käytännön kokemusta

– Tämäkin on työtä, jota oppii parhaiten tekemällä, Eeva sanoo.

Seuraa viestintätoimisto Aivelaa Facbookissa, Instagramissa ja Linkedinissä sekä tilaa Aivelan kuukauden viestintävinkit!

Kuva: Krista Karhu