Stsy focusedIPCC-ilmastoraportin jälkeen vastuullisuus on ollut kaikkien huulilla. Yhä useampi yritys pyrkii profiloitumaan kestävän kehityksen edistäjänä. Vaan miten se kannattaa tehdä? Napaa tästä parhaat vinkit toimivaan vastuullisuussisältöön, Aivelan toimitusjohtaja Aino Pajukangas kirjoittaa.

Kuluttajat, asiakkaat ja sijoittajat edellyttävät yrityksiltä vastuullisuutta ja avointa viestintää.  Trendi näkyy nyt vahvasti sisällöntuotannossa.

Vastuullisuussisältöä tuotetaan enemmän kuin koskaan ja yhä useammassa formaatissa.

Vastuullisuus eli ympäristövastuu, sosiaalinen vastuu ja taloudellinen vastuu ovat periaatteessa samanlaisia viestintäteemoja kuin muutkin yritykselle tärkeät asiat. Niiden sisällöntuotantoon pätevät samat lainalaisuudet kuin lähes mihin tahansa muuhun teemaan.

Vastuullisuuden pitäisi olla osa yrityksen strategista ydintoimintaa eikä päälle liimattu, irrallinen teema. Jokainen viesti, joka yrityksestä lähtee ulospäin, voisi kantaa sisällään tarinaa vastuullisuudesta.

Vastuullisuuteen liittyvässä sisällöntuotannossa kannattaa pitää mielessä viisi kovaa K:ta:

1. Koukuta

Ota vastuullisuus sisältösuunnitelmasi selkärangaksi. Viesti siitä säännöllisesti kaikilla sosiaalisen median kanavillasi, blogissa sekä asiakas- ja henkilöstölehdissä.

Tee vastuullisuusteemoista kuukausi-, kvartaali- ja vuosisuunnitelma. Tuota tekstien lisäksi infograafeja, videoita ja podcasteja.

Kun viestit vastuullisuudesta suunnitelman mukaan, koukutat yleisösi odottamaan sisältöä tiettyyn aikaan.

2. Kosketa

Ennen sisällöntuotantovaihetta mieti, miksi ja kenelle viestit. Rakenna sisältö vastaamaan niihin kysymyksiin, jotka ovat kohdeyleisöllesi tärkeitä.

Jos et tiedä, mikä yleisöllesi on tärkeää, selvitä asiaa asiakkaiden kanssa työskenteleviltä tai seuraa verkkokeskusteluja.

Mieti heti aluksi, mitä tavoittelet sisällöllä, ja miten mittaat onnistumista. Milloin voit sanoa, että vastuullisuusviestisi on mennyt läpi?

Tee sisältöä mökin mummolle: ilmaise niin, että äitikin ymmärtäisi. Ole helppo ja helposti lähestyttävä. Tule lähelle vastaanottajaa, käytä yksinkertaisia sanoja ja kirjoita, kuten puhut.

3. Konkretisoi

Avaa vastuullisuutta kiinnostavalla tavalla: havainnollista lukuja esimerkeillä, esitä kiinnostavia tilastoja sekä aikasarjoja kuvaamaan kehitystä, ja käytä nasevia lainauksia elävöittämään aihetta.

Vie aiheet niin konkreettiseksi kuin pystyt ja riisu mystiikka vastuullisuuden ympäriltä.

Suomessa teksti ja kuvat dominoivat edelleen vastuullisuusviestintää. Ota käyttöön myös videot, infograafit ja animaatiot – ne auttavat ymmärtämään aihepiiriä eri näkökulmasta.

4. Kartoita

Seuraa netissä ennen sisällöntuotantoa, miten muut viestivät vastuullisuudesta. Tee pari pistokoetta ja perehdy tarkemmin niihin sisältöihin, jotka nousevat Google-haussa korkeimmalle.

Suunnittele oma sisältösi niin, että se on vielä ajankohtaisempi, syvällisempi tai yksityiskohtaisempi kuin parhaat.

Sisältöä suunniteltaessa kartoita, kuka aiheestasi puhuu. Etsi sosiaalisen median seurannalla sinua kiinnostavan vastuullisuusteeman vaikuttajat Twitteristä ja LinkedInistä.

Seuraa alasi blogeja ja pohdi, mitä lisäarvoa voisit itse tarjota keskusteluun. Kartoita myös, milloin tavoitat yleisösi ja lähetä viestisi oikeaan aikaan eteenpäin.

5. Kommunikoi

Kun sisältö on purkissa, on turha huokaista helpotuksesta. Vasta puolet työstä tehty.

Jaa linkki tuotokseesi sosiaalisessa mediassa. Herättele keskustelua aiheesta vaikuttajien keskuudessa. Yhdistä kommenttiisi linkki omaan sisältöösi.

Analysoi vielä, löytävätkö ihmiset kirjoituksesi. Jaetaanko sitä?

Jos hyvä sisältö ei saavuta Googlen hakutuloksissa ansaitsemaansa huomiota, viimeistele sitä hakukoneoptimoimalla avainsanatyökalujen avulla.

Seuraa viestintätoimisto Aivelaa Facebookissa, Instagramissa ja Linkedinissä!