Joskus krooninen sairaus voi olla alkusysäys yrittäjyyteen. Aivelan tarina sai alkunsa, kun yrityksen perustajalla Aino Pajukankaalla diagnosoitiin osteoporoosi.

Mitä katuisit, jos huomenna kuolisit? Sitä, että et toteuttanut unelmia vai sitä, että uskalsit tehdä niin?

Tällaisia asioita pohti viestintätoimisto Aivelan perustaja, tuolloin monikansallisen yrityksen viestintäpäällikkönä työskennellyt Aino.

Hän oli juuri saanut kuulla sisätautien erikoislääkäriltä, endokrinologilta, että hänen kehossaan on luumassaa kolmannes vähemmän kuin samanikäisellä suomalaisnaisella keskimääärin. 

Osteoporoosi. Mummotauti. Miten se voi piileskellä salaa alle nelikymppisen kehossa?

Maailma täynnä vaaroja

Diagnoosi lamasi Ainon henkisesti pitkäksi aikaa. Arki tuntui yhtäkkiä olevan täynnä uhkia ja vaaroja, joita hän ei ennen ollut havainnut lainkaan.

Liukkaalla kelillä pitäisi jatkossa käyttää liukuesteitä.  Portaita kulkiessaan kannattaisi tarrata tiukasti kiinni kaiteesta.

Jakkaralle ei olisi syytä nousta  ikkunoiden pesemistä varten. Ja laskettelurinteet olisivat tästä eteenpäin kielletty paikka.

Unelma vuosikymmenten takaa

Kolmen vuoden kuluttua diagnoosista, vuoden 2017 loppupuolella, Aino kuitenkin istui uusyrityskeskuksen aulassa ja odotti pääsyä yritysneuvojalle. Kädessä oli ohut mutta sitäkin tärkeämpi paperinippu: viestintätoimisto Aivelan liiketoimintasuunnitelma.

Viisi vuotta diagnoosin saamisen jälkeen Aino oli oppinut luottamaan siihen, että asiat kyllä järjestyvät.

Hän päätti ryhtyä “elämään kuin viimeistä päivää” ja toteutti ammatillisen haaveensa, joka oli kytenyt mielessä aina opiskeluajoista asti, parinkymmenen vuoden ajan.

Nimikin tuoreelle yritykselle oli ollut selvillä jo kauan. Se muodostui yrittäjän ja hänen jälkikasvunsa etunimistä: AIno – VEnla – LAuri.

Erikoisesta nimestä ei ollut kilpailua kotimaanmarkkinoilla. Kuuluisampi kaima löytyi ainoastaan Star Warsista, jossa esiintyi tulinen robottijumalatar Zakuulin planeetalta nimeltään Aivela.

Kohti tiimiä verkostojen kautta

Viestintätoimisto Aivelan alku oli itsenäistä, vapaata mutta toisinaan myös yksinäistä.

Pian yksinyrittäjän työpäiviin alkoi kuitenkin tulla kuhinaa. Oli lounaita, tilaisuuksia, tapaamisia, erilaisten järjestöjen kokouksia…

Koskaan aikaisemmin, yli 20 vuoden mittaisen uransa aikana, Aino ei ollut ollut yhtä aktiivisesti yhteydessä erilaisiin ihmisiin: esimerkiksi uusiin asiakkaisiin, yhteistyökumppaneihin, palveluntarjoajiin, kilpailijoihin ja ex-kollegoihin.

Aivelan tarina alkoi muuntua soololaulusta kohti sekakuoron säveliä.

Luottotyypit: Aivelan osaajatiimi

Vähitellen Aivelan lukuisten kumppanien joukosta alkoi erottua luottotyyppien porukka.

Ne, joita aina uskalsi pyytää avuksi vaativampaankin asiakasprojektiin.

Ne, joilta sai timanttista apua tilanteessa kuin tilanteessa.

Oli syntynyt Aivelan osaajien verkosto.

Yli kymmenen henkilön tiimillä riitti muskeleita myös isojen, valtakunnallisten yritysten projekteihin.

Aivelasta kehittyikin nopeasti täyden palvelun viestintätavaratalo, joka pystyi toimittamaan asiakkailleen ensiluokkaista laatua tehokkaasti ja joustavasti.

Sitten Suomi pysähtyi

Keväällä 2020 koko maailmaa ravisutti pandemia. Yhtäkkiä Suomi seisahtui ja pidätti henkeään parin viikon ajan.

Koronakriisin alkumetreillä kukaan ei enää investoinut, kehitysprojekteja ja kampanjoita peruttiin paniikissa, ja valmennuksia siirrettiin hamaan tulevaisuuteen.

Hetkisen näytti siltä, että Aivelan loistokkaasti alkanut tarina loppuisi ennen aikojaan. 

Onneksi se hetki meni nopeasti ohi.

Tilalle tuli taas uusia projekteja, toisenlaisia kampanjoita, ja jo aiemmin sovitut yhteistyöt palasivat takaisin kalenteriin.

Kriisin opetus: osaamme vääntää rautalangasta

Kriisi toi kuitenkin ison opetuksen mukanaan. Se oli kuin hautomo, jonka paineessa puristui esille entistä kirkkaampi timantti.

Kun oli pakko pysähtyä hetkiseksi perusasioiden äärelle, me Aivelassa tajusimme entistä selkeämmin, missä olemme erityisen hyviä ja kuka kaipaa eniten apuamme.

Osaamme tehdä monimutkaisesta selkeää ja vaikeasta ymmärrettävää – paremmin kuin kukaan muu!

Osaamme viedä viestin perille juuri oikealle vastaanottajalle.

Tarinan opetus: hyvät tekijät löytävät aina töitä

Aivelan tarina osoittaa, että elämä epävarmuuden keskellä voi myös opettaa nojaamaan tuntemattomaan.

Tosi ammattilaisille löytyy aina töitä missä tahansa olosuhteissa – jos rakastaa sitä, mitä tekee.

Maailmassa, jossa mikään ei ole varmaa, kaikki on mahdollista. Se on ihan mielettömän hieno juttu!

Oletko samaa mieltä? Oletko sinä toteuttanut unelmiasi? Millainen oli polku, joka johti siihen, missä olet nyt?

Seuraa viestintätoimisto Aivelaa Facbookissa, Instagramissa ja Linkedinissä sekä tilaa Aivelan kuukauden viestintävinkit!

P. S. Aino on kertonut Aivelan tarinasta myös Iltalehden ja myös Suomen Yrittäjien median haastatteluissa. Satuitko jo lukemaan ne?