Tiedätkö, mitkä ovat pienten ja keskisuurten yritysten yleisimmät murheenkryynit markkinointiviestinnässä? Usein niihin syylliset löytyvät markkinointitiimin sisältä – nimittäin tyypit nimeltä Joku ja Supersankari.
Nämä valitettavan yleiset hahmot edustavat markkinointistrategiaa, joka on hölmäläisen hommaa.
Vastuussa Joku – eli ei kukaan markkinointitiimissä
Monissa, erityisesti aloittelevissa organisaatioissa markkinointia hoidetaan porukalla. Kaunis ajatus, mutta markkinointitiimin jaettu vastuu on ei-kenenkään vastuu.
Näissä yrityksissä toimenpiteistä ja prosesseista on vastuussa näkymätön työkaveri nimeltä Joku. Kun markkinointiviestintää hoidetaan muiden töiden ohessa, mitään ei yleensä tapahdu, ainakaan kovin nopeasti.
Yrityksessä täytyy olla nimetty henkilö, joka on markkinoinnista vetovastuussa ja koordinoi toimintaa. Hän ideoi, suunnittelee, asettaa tavoitteet, vastuuttaa ja ”heiluttaa piiskaa” sekä toimii ”kellokallena”.
Ilman tällaista henkilöä markkinointitiimin OTO-jäsenet keskittyvät vain omiin päätöihinsä, ja jokainen hoitaa markkinointia omalla tyylillään silloin, kun ehtii.
Epäsäännöllinen, sattumanvarainen ad hoc -markkinointi voi käydä yritykselle kalliiksi.
Silloin yrityksen tunnettuus ei kasva.
Supersankari markkinointitiiminä ei ehdi mitään kunnolla
Yhtä yleinen ongelma on se, että markkinointitiimiä ei ole, ja markkinoinnista on yksin vastuussa Supersankari. Tämä raskaan työn raataja pitää käsissään vähintään miljoonaa lankaa ja ottaa koppeja toimenkuvien väliin tippuvista palloista.
Hän luo markkinointistrategian, päivittää sähköpostirekistereitä, kirjoittaa lehdistötiedotteita, tuottaa infografiikkaa, heiluu messuosastolla, hoitaa valokuvat ja videot, päivittää myyntipresentaatiot, kirjoittaa verkkosivutekstit, sparraa johtoryhmän jäseniä esiintymisissä ja tekee someen stoorit, faktapostaukset sekä tiktokit.
Tämä työmyyrä jonglööraa kaiken keskellä yrittäen epätoivoisesti pitää tuhannet pallot ilmassa. Lopulta hän uupuu taakkansa alle, kun toimitusjohtaja vielä vähän väliä ihmettelee: ”Miksi se brändiuudistus ei olekaan edistynyt?”
Kun markkinointiviestinnän haluaa hoitaa hyvin, yksi ihminen ei todellisuudessa ehdi paljoa muuta kuin suunnitella ja koordinoida toimintaa. Jos markkinointiin ei anneta resursseja, kannattaisi karsia tekemistä.
Tai sitten kannattaa perustaa oikea markkinointitiimi.
Markkinointitiimin järkevä kokoonpano on matematiikkaa
Joku ja Supersankari edustavat tehotonta ja taloudellisesti kestämätöntä markkinointia.
He ovat yrityksen kasvun este.
On ällistyttävää, kuinka monessa suomalaisyrityksessä markkinointi nähdään pelkkänä kulueränä. Ruotsissa pikkulapsetkin tietävät, että oikeasti markkinointi on investointi.
Jo liiketoiminnan peruskursseilla opetetaan muutamia asioita, jotka täällä härmälässä ovat jääneet teoriatasolle. Esimerkiksi että se, mitä tehdään, kannattaisi hoitaa kunnolla. Sitä tarkoittaa laatu.
Lisäksi yritystoiminnassa kannattaisi keskittyä ydinbisnekseen.
Mieti hetki: mikä on asiantuntijanne työtunnin hinta? Kannattaako hänen käyttää aikaansa blogiartikkelin hinkkaamiseen tai kotikutoisen somevideon editointiin, ellei sisällöntuotanto ole hänen ydinosaamistaan? Voisiko hän käyttää aikaansa liiketoiminnan kehittämiseen tai asiakastyöhön?
Kasvata markkinointitiimiä – tai osta apua ulkopuolelta
Jos yrityksen sisäisen markkinointitiimin kasvattaminen ei ole vaihtoehto, on aika ostaa apukädet tai -aivot ulkopuolelta. Ulkopuolinen apu on usein myös joustavin ja riskittömin vaihtoehto.
Kumppanin avulla markkinointiviestinnästä tulee suunnitelmallista ja tehokasta. Ja ennen kaikkea: omien asiantuntijoidenne aika vapautuu olennaiseen.
Kun rakennatte vahvan, omista osaajista ja ulkoisesta kumppanista koostuvan markkinointitiimin, avaatte oven menestykseen. Silloin teillä on ammattitaitoinen, dynaaminen joukko, joka tuntee yrityksenne sydämen sykkeen – tavoitteet ja strategiat – ja liikkuu notkeasti kohti yhdessä asetettuja päämääriä.
Kestävä ratkaisu ei ole heittäytyä Joku-paran huteran työpanoksen varaan. Yhtä surkea päätös on kasata urakoita yksinäisen Supersankari-raukan hartioille.
Panostus monipuoliseen ja taitavaan markkinointitiimiin takaa, että jokainen markkinointiviestinnän toimenpide on tarkoituksenmukainen, harkittu ja tehokkaasti toteutettu.
Ja kun markkinointi toimii, kaikki toimii.
Puuttuva ymmärrys markkinoinnin työstä on suurin sudenkuoppa
Miksi ihmeessä Joku- ja Supersankari-hahmot ovat niin yleisiä – nämä strategiat suorastaan rehottavat suomalaisyritysten markkinointiviestinnässä? Vastaus on yksinkertainen: ilmiön taustalla on resurssien puute sekä tietämättömyys.
Monissa yrityksissä ei ymmärretä, mitä markkinointityö todella vaatii. Se ei ole vain satunnaista somepostailua tai vasemmalla kädellä pyöräytettyjä lehdistötiedotteita.
Markkinointi on jatkuvaa, pitkäjänteistä, suunnitelmallista ja strategista toimintaa, joka vaatii sekä aikaa että osaamista.
Puuttuvan ymmärryksen takia moni yritys ei varaa markkinointiin riittävästi resursseja. Lopputuloksena on puolivillainen toteutus ja lopulta kasvun hidastuminen.
Näin ulkoistat fiksusti: 6 kultaista vinkkiä, joiden avulla markkinointitiimiin löytyy oikea kumppani
- Selvitä lähtötilanne: Määrittele, mitkä ovat teidän toiminnallenne olennaisimmat markkinointikeinot ja -kanavat. Pohdi sitten, mitä toimenpiteitä haluat ulkoistaa ja millaisia tavoitteita markkinoinnille on asetettu.
- Tutki kokemusta: Valitse kumppani, jolla on näyttöä vastaavista onnistuneista projekteista.
- Arvioi viestintävalmiutta: Yhteistyön sujuvuus riippuu muun muassa palveluntarjoajan kommunikaatiotaidoista. Varmista, että kumppani ymmärtää tarpeesi ja pystyy viestimään selkeästi ja että kemianne kohtaavat.
- Tarkista referenssit: Onko kumppaniehdokkaalla tyytyväisiä asiakkaita? Pyydä ja tarkista aina kumppanin referenssit.
- Vertaile hintaa ja arvoa: Älä tee päätöstä pelkästään hinnan perusteella. Arvioi monipuolisesti, mitä arvoa kumppani tuo yrityksellesi.
- Kartoita joustavuus ja skaalautuvuus: Valitse kumppani, joka voi kasvaa ja mukautua yrityksesi tarpeiden muuttuessa.
Onko yrityksesi valmis ottamaan seuraavan askeleen markkinointiviestinnässään ja vahvistamaan markkinointitiimiään? Ota yhteyttä, niin autamme rakentamaan markkinointitiimin, joka vie yrityksesi uudelle tasolle!
Olemme joustava ja tehokas täyden palvelun viestintätoimisto. Tunnemme viestinnän ja markkinoinnin maailman.
Meillä on vuosien kokemus valtakunnallisista ja kansainvälisistä yrityksistä. Raivaamme tieltänne ajankäytön haasteet ja vapautamme aikaanne olennaiseen.
Olipa kyse sitten strategisesta suunnittelusta, sisällöntuotannosta, mediasuhteista tai kokonaisvaltaisesta markkinointiviestinnän hallinnasta, meillä on työkalut ja osaaminen, jotka tarvitset.
Älä anna enää Jonkun tai Supersankarin vesittää yrityksesi menestystä!
Mitä seuraavaksi?
- Seuraa meitä Facebookissa, Instagramissa ja Linkedinissä tai
- varaa maksuton pikakonsultointi ja
- tilaa kuukauden viestintävinkit
Viimeisimmät
- Synkät uutiset jarruttavat taloutta – luottamus on nyt arvokkaampaa kuin koskaan
- Kun resurssit ovat tiukalla, asiantuntijan täytyy oppia sanomaan ei
- Unohda ad hoc -markkinointi – näin strategia tuo tuloksia
- Sisäinen sensuuri vaimentaa liian usein työntekijöiden äänen
- Miksi markkinointitiimi epäonnistuu? Syypää on Joku tai Supersankari