Toimituksen aamuruuhka

Viime vuosien teema mediaviestinnässä on ollut: ”tiedote on kuollut”. Pötypuhetta. Pikemminkin kannattaisi sanoa:”tiedote on kuollut, eläköön oikein ajoitettu tiedote!”

STT Viestintäpalveluiden selvityksen  mukaan tiedote on väline, joka edelleen vaikuttaa ja saa näkyvyyttä.

Me viestijät vain toimimme hieman hölmösti ja tuuttaamme viestimme eetteriin lähes samaan aikaan. Näin aiheutamme toimituksiin kunnon aamuruuhkan ja teemme hallaa tiedotteidemme läpimenolle.

STT:n tiedotepalvelun kautta julkaistaan noin 2 000 tiedotetta päivässä, joista peräti joka kolmas lähetetään arkisin kello 9–11. Palvelun käyttöpiikki sen sijaan on jo hieman aikaisemmin aamulla, kun ihmiset ovat matkalla töihin.

STT Viestintäpalveluiden kehityspäällikkö  Olli Vesalan mukaan on olemassa kiinnostavia esimerkkejä onnistuneista tiedotteista, jotka oli julkaistu jo aamuneljältä tai kukonlaulun aikaan viikonloppuisin.

Pienempikin asia voi ylittää uutiskynnyksen erikoiseen aikaan.
Klassisin esimerkki erikoisista tiedotusajankohdista taitaa olla S-ryhmän halpuutuskampanja, joka julkaistiin viikonloppuna.

Tiedottajan kannattaisi palvella kuin verkkokauppa eikä kivijalkakauppa.

Lohdullista viestinnän ammattilaiselle on STT:n selvityksen johtopäätös, jonka mukaan 40 prosenttia STT:n uutisaiheista sisältää tiedotemateriaalia.

Vesala muistuttaa vuonna 2011 julkaistusta Helsingin yliopiston viestinnän tutkimuskeskuksen julkaisusta, jonka mukaan 38 prosenttia STT:n uutisista toistaa tiedotemateriaalin ”lähes tai täysin sellaisenaan”.

Tiedote siis on voimissaan, vaikka muuta on puhuttu pitkään. Erityisesti, jos hyödynnät aamuyön kultaiset tunnit.

Kaipaatko apua mediaviestinnässä? Olemme auttaneet useita organisaatioita saamaan ansaittua näkyvyyttä mediassa. Ota yhteyttä, olemme mielellämme avuksi!

Millaisia kokemuksia sinulla on toimivista tiedotusajankohdista?

Mitä seuraavaksi?

Kuuntele postauksen äänitiedosto: