Toimituksen aamuruuhka

Osallistuin taannoin Procom-järjestön tilaisuuteen,  jonka anti kiteytyi yllättävään johtopäätökseen. Lyhyesti sanottuna se oli: “lehdistötiedote on kuollut, eläköön oikein ajoitettu lehdistötiedote”, viestintätoimisto Aivelan toimitusjohtaja Aino Pajukangas kirjoittaa.

STT Viestintäpalvelut kertoi tilaisuudessa tuoreesta selvityksestään. Sen mukaan tiedote on väline, joka edelleen vaikuttaa ja saa näkyvyyttä.

Me viestijät vain toimimme hieman hölmösti ja tuuttaamme viestimme eetteriin lähes samaan aikaan. Näin aiheutamme toimituksiin kunnon aamuruuhkan ja teemme hallaa tiedotteidemme läpimenolle.

STT:n tiedotepalvelun kautta julkaistaan noin 2 000 tiedotetta päivässä, joista peräti joka kolmas lähetetään arkisin kello 9-11. Palvelun käyttöpiikki sen sijaan on jo hieman aikaisemmin aamulla, kun ihmiset ovat matkalla töihin.

STT Viestintäpalveluiden kehityspäällikkö Olli Vesala esitti kiinnostavia esimerkkejä onnistuneista tiedotteista, jotka oli julkaistu jo aamuneljältä tai kukonlaulun aikaan viikonloppuisin. Pienempikin asia voi ylittää uutiskynnyksen erikoiseen aikaan.

Klassisin esimerkki erikoisista tiedotusajankohdista taitaa olla S-ryhmän halpuutuskampanja, joka julkaistiin viikonloppuna.

Tiedottajan kannattaisi palvella kuin verkkokauppa eikä kivijalkakauppa.

Lohdullista viestinnän ammattilaiselle oli STT:n selvityksen johtopäätös, jonka mukaan 40 prosenttia STT:n uutisaiheista sisältää tiedotemateriaalia.

Vesala viittasi aikaisempaan, jo vuonna 2011 julkaistuun Helsingin yliopiston viestinnän tutkimuskeskuksen julkaisuun, jonka mukaan 38 prosenttia STT:n uutisista toistaa tiedotemateriaalin “lähes tai täysin sellaisenaan”.

Tiedote siis on voimissaan, vaikka muuta on puhuttu pitkään. Erityisesti, jos hyödynnät aamuyön kultaiset tunnit.

Millaisia kokemuksia sinulla on toimivista tiedotusajankohdista?

Seuraa viestintätoimisto Aivelaa Facebookissa, Instagramissa ja Linkedinissä!