Ohjelmistot ja inhimillisyys. Ovatko ne jotain, jotka eivät sovi samaan lauseeseen? Inhimillisyyden karsastaminen on suurin kompastuskivi, johon moni ohjelmistoyritys sortuu sisältömarkkinoinnissaan.
Me viestintätoimisto Aivelassa olemme työskennelleet useiden suomalaisten ohjelmistoyritysten kanssa ja matkan varrella olemme havainneet monien yritysten yleisen kompastuskiven.
Suomen softafirmojen hhelmasynti on vastaanottajan hukuttaminen faktoihin. Lopputuloksena on kasa persoonatonta, tiukkaa asiaa, joka ei puhuttele kiireistä ostajaa.
Vaikka insinööri ostaisi insinööriltä, ostaja on aina ihminen, ja hänelle kannattaisi puhua inhimillisesti. Kovatkin faktat menevät tehokkaammin perille, jos ne paketoidaan esimerkiksi helposti lähestyttävään, koukuttavaan tarinankerrontaan.
Ohjelmistoyritysten viestinnästä puuttuu asiakasymmärrys
Sisältömarkkinointi, yleisön palveleminen tuottamalla kiinnostavaa, arvoa tuottavaa sisältöä (tekstiä, kuvaa, ääntä, liikkuvaa kuvaa), on edelleen 2020-luvulla tehokkain ja tuottavin markkinointikeino.
Isoin haaste ohjelmistoyritysten sisällöntuotannossa on puuttuva asiakasymmärrys – vaikeus asettua vastaanottajan asemaan. Haaste on myös se, että yleisön joukossa on monenlaisia erilaisia vastaanottajia, joilla on vaihtelevat tilanteet ja tarpeet.
Vastaus tähän kaikkeen on asiakasymmärryksen lisääminen. Ennen sisältöjen tuottamista jokainen olennainen asiakas tulisi tunnistaa, määritellä ja ottaa huomioon.
Sisällöntuotannon lähtökohta: et kiinnosta ketään
Kun asiakas on tunnistettu ja hänen tarpeensa määritelty, olisi sisältöjä tuottaessa hyvä pitää mielessä muutama peruslähtökohta. Muista, että:
- Yrityksesi ei kiinnosta ketään
- Tuotteesi ei kiinnosta ketään
- Ostajaasi kiinnostaa hänen omat ongelmansa ja se, miten voit ratkaista ne
- Taitava sisältömarkkinointi on keino tehdä tuotteesta tai palvelusta kiiinnostava ja osoittaa, että osaat ratkaista ostajan ongelman
Mitä tekemistä näillä peruslähtökohdilla on inhimillisyyden kanssa? Paljonkin.
Inhimillinen viesti koukuttaa, persoonaton työntää pois
Inhimillinen lähestymistapa sisältömarkkinoinnissa kannattaa, sillä sen avulla on mahdollista koukuttaa vastaanottaja. Persoonaton viesti on varmin tapa menettää vastaanottajan huomio näinä informaatioähkyn aikoina, jolloin huomiostamme kilpailevat lukemattomat viestit lukemattomissa eri kanavissa.
Somen algoritmit varmistavat, että sisällöllä on häviävän pieni aika tehdä vaikutus vastaanottajaan. Ensivaikutelma syntyy sekunnin kymmenesosassa. Se tarkoittaa, että sinulla on vain vähän varaa virheisiin.
Kun puhutaan sekunnin kymmenesosasta, vastaanottaja ei ehdi muodostaa loogista mielipidettä yrityksestä, tuotteesta tai palvelusta. Sen sijaan hänellä kyllä on aikaa muodostaa emotionaalinen reaktio.
Neljä vinkkiä, miten viestit teknologiasta inhimillisesti
Kaiken tuottamasi sisällön tulisi siis puhutella vastaanottajaa ihmisenä. Tavoitteena on viestiä myös tuotteista ja palveluistasi kuin ihminen ihmiselle.
Mitä inhimillinen teknologiaviestintä tarkoittaa käytännössä? Esimerkiksi sitä, että teknisten ominaisuuksien lisäksi puhut niistä ihmisten arkisista tilanteista, joihin tuotteesi tai palvelusi on tuonut helpotusta. Tai kerrot tarinoita – kertomuksia siitä, millaisten kulissien takaisten tapahtumaketjujen seurauksena tietty tuotteesi ominaisuus sai alkunsa.
Tässä neljä vinkkiä, miten viestit teknologiasta inhimillisesti:
- Määrittele, kenelle viestit. Asetu vastaanottajan nahkoihin ja eläydy niihin arkisiin tilanteisiin, joissa voit auttaa häntä. Pohdi millaisia toiveita, tarpeita tai huolia hänellä on ja hyödynnä tätä tietämystä, kun suunnittelet sisältöjä
- Kuuntele ennen kuin viestit. Sen sijaan, että oletat, mikä yleisöäsi kiinnostaa, kerää tietoa ja kysy, mitä he haluavat kuulla.
- Mieti tarkkaan viestisi sävy. Vältä käyttämästä kieltä, jota vastaanottaja ei käytä arjessaan.
- Hyödynnä asioita, jotka ovat tuttuja yleisöllesi. Helppo tapa luoda yhteyttä on käyttää viestinnässä asioita, joista vastaanottajasi pitää. Tämän vuoksi esimerkiksi somemeemit tai miljoonien uudelleen jakamat TikTok-remixit toimivat niin hyvin.
Muista aina, että sisältömarkkinointi on kilpailua vastaanottajan ajasta. Tarjoa yleisöllesi ainostaan sellaista sisältöä, joka on käytetyn ajan arvoista.
Artikkeli on julkaistu ensimmäisen kerran Software Finland:in blogissa.
Mitä seuraavaksi?
- Seuraa meitä Facebookissa, Instagramissa ja Linkedinissä tai
- varaa maksuton pikakonsultointi ja
- tilaa kuukauden viestintävinkit
Viimeisimmät
- Lopeta oman navan kaivelu – tätä asiakkaasi arvostaa enemmän
- Synkät uutiset jarruttavat taloutta – luottamus on nyt arvokkaampaa kuin koskaan
- Kun resurssit ovat tiukalla, asiantuntijan täytyy oppia sanomaan ei
- Unohda ad hoc -markkinointi – näin strategia tuo tuloksia
- Sisäinen sensuuri vaimentaa liian usein työntekijöiden äänen