LinkedIn, Twitter, Facebook, Instagram, TikTok, Pinterest… Some on kuin valtava suo, johon voi upota määrättömästi aikaa. Mikä on yritykselle oikea somekanava?

Kannattaako olla kaikkialla, ja millä perusteilla somen kanavavalintoja voi tehdä? Tärkeitä kysymyksiä, joihin jokaisessa yrityksessä on syytä löytää vastaukset. Tässä artikkelissa avaamme lyhyesti, mistä muutamissa somekanavissa on kyse, kenelle ne on suunnattu ja kuinka niistä voi ottaa suurimman hyödyn irti.

Aivan aluksi on pakko muistuttaa perusasioista. Kun organisaatiossa tehdään päätöksiä eri kanavista ja markkinointiviestinnän keinoista, on syytä pysähtyä perusteiden äärelle.

Somekanavien valintaan liittyy muutama keskeinen kysymys, esimerkiksi:

  • Kenelle puhumme?
  • Millainen on ihanneyleisömme?
  • Missä kohderyhmämme edustaja vaikuttaa maantieteellisesti?
  • Minkä ikäinen hän on?
  • Millaisia tarpeita ja haasteita hänellä on, joissa voimme olla avuksi?

Somekanavien valinta kannattaa siis ehdottomasti aloittaa strategisesta suunnittelusta, jossa määritellään ensin, mikä on palvelun/tuotteen pihvi (ydinviesti) ja millainen kohderyhmä on.

Kun nämä perusasiat ovat selvillä, säästyy paljon aikaa ja vaivaa.

LinkedIn: ammattilaisten tärkein kanava

LinkedIn on Microsoftin omistama yhteisöpalvelu ja ammatillisen verkostoitumisen merkittävin kanava Suomessa.

Muiden yritysten kanssa kauppaa käyville B2B-yrityksille LinkedIn on ehdottamasti tärkein somekanava, jonka kautta on mahdollista tavoittaa asiantuntijoita, käydä ammatillisia keskusteluja, hieroa kauppoja ja löytää uusia työntekijöitä tai työpaikkoja. Yhdeksän kymmenestä suomalaisesta B2B-yrityksestä käyttää LinkedIniä.

Kaipaatko apua LinkedIn-profiilin päivittämiseen? Teimme sitä varten pikaoppaan!

LinkedInin käyttäjäkunta on vielä pieni esimerkiksi Facebookiin verrattuna mutta tarkkaan valikoitunut. Tätä artikkelia kirjoitettaessa vajaat 1,4 miljoonaa suomalaista on rekisteröitynyt LinkedIniin.

LinkedIniin käyttäjät postaavat esimerkiksi tekstejä, kuvia ja videoita. Palvelussa on nykyään mahdollisuus julkaista myös livevideota tai uutiskirjeitä. Rekrytoijille ja myyjille LinkedInissä on omat maksulliset käyttöliittymänsä, Recruiter ja Sales Navigator.

LinkedInissä, kuten muissakin somekanavissa, suosituinta on henkilöiden eikä organisaatioiden tuottama sisältö. Ihmiset siis ovat LinkedInissä mieluiten vuorovaikutuksessa toisten ihmisten eivätkä yritysten kanssa.

LinkedInissä voi saavuttaa paljon, jos tuottaa arvokasta sisältöä

Huomattava osa LinkedInin käyttäjistä, useampi kuin yhdeksän kymmenestä, käy palvelussa säännöllisesti mutta ei kuitenkaan tuota sinne itse aktiivisesti sisältöä, vaan pelkästään seuraa muiden päivityksiä.

LinkedInissä on helpompaa nousta vaikutusvaltaiseksi toimijaksi kuin muissa somekanavissa, vaikka julkaisisi sisältöä suhteellisen vähän. Tämä edellyttää, että henkilö osaa tuottaa sellaista sisältöä, jonka muut palvelun käyttäjä kokevat arvokkaaksi: sellaista, josta on muille esimerkiksi hyötyä, apua tai iloa.

LinkedInissä organisaatiot voivat ostaa näkyvyyttä sisällöilleen maksullisella mainonnalla. Palvelussa on hyvin edistykselliset mahdollisuudet kohdistaa mainontaa tarkkaan rajatuille käyttäjäryhmille. LinkedIn-mainos vaatii kuitenkin merkittävästi isomman budjetin kuin esimerkiksi Facebook-mainonta.

LinkedInissä vaikuttajamarkkinointi on vähitellen nostamassa päätään myös suomalaiskäyttäjien keskuudessa.

Meltwaterin tuoreessa tutkimuksessa yli neljäsosa yrityksistä oli aikeissa aktivoitua LinkedInissä kuluvana vuonna. Lähes joka kolmas B2B-yritys uskoo, että LinkedIn on nopeimmin kasvava somekanava tänä vuonna.

Kenelle?

– Kaikille B2B-yrityksille, mutta erityisesti niille, joiden henkilöstön on mahdollista olla aktiivisia kanavassa

– Organisaatiolle, jolla on iso mainosbudjetti

Facebook: Koska kaikki ovat edelleen siellä

Facebook (eli uudelta nimeltään Meta)  tarjoaa mahdollisuuksia monille yrityksille – käyttäähän sitä yhä yli 70 prosenttia lähes kaikenikäisistä suomalaisista.

Meltwaterin tutkimuksen mukaan yrityksissä uskotaan edelleen Facebookiin. Lähes kaikki kuluttajatuotteita tai -palveluita tarjoavat B2C-yritykset ja useampi kuin yhdeksän kymmenestä B2B-yrityksestä käyttävät Facebookia. Pohjoismaissa joka viides yritys aikoo ottaa sen käyttöön uutena somekanavana kuluvana vuonna.

Moni kuluttaja käyttää Facebookia sosiaalisen vuorovaikutuksen ohella tiedonhakuun, kun etsii esimerkiksi tapahtumia tai yritysten aukioloaikoja. Ehdoton valinta Facebook onkin on erityisesti  B2C-yrityksille.

Facebook on yritykselle turha ilman mainosbudjettia

Facebook on perusperiaatteeltaan yritykselle hyvinkin simppeli; organisaatio voi luoda sinne sivun ja postata sekä kuvia, tekstiä että videoita.

Facebook-viestintä on yritykselle kuitenkin tavallaan kaksiteräinen miekka: siellä on mahdollista viestiä monipuolisesti, mutta käytännössä ns. orgaaniset postaukset eli julkaisut, joita ei mainosteta, tavoittavat nykyään vain hyvin pienen yleisön.

Onneksi maksullinen mainonta Facebookissa on kustannustehokasta: pienelläkin budjetilla voi siellä saada paljon aikaan.

Kenelle?

– Kuluttajatuotteita tarjoavalle B2C-yritykselle, joka voi mainostaa sisältöään

Instagram: visuaalista virtaa

Instagram on visuaalisen sisällön jakopalvelu ja sosiaalinen verkosto. Palvelun avulla käyttäjät voivat jakaa kuvia ja videoita sekä kommentoida ja tykätä toistensa jakamasta sisällöstä.

Instagramin käyttäjistä merkittävä osa on nuoria ja nuoria aikuisia, eli 16–25-vuotiaita, mutta myös vanhempien käyttäjien määrä on kasvanut tasaisesti.

Instagram on Facebookin jälkeen suosituin sosiaalinen media Suomessa, ja se on erityisesti B2C-yritysten suosiossa.

Myös B2B-yritykset ovat aktivoituneet Instagramissa houkutellakseen riveihinsä potentiaalisia työntekijöitä sen avulla. Instagramin elämyksellinen kuvavirta onkin oiva tapa kertoa tarinoita esimerkiksi työn arjesta tai päästää katsoja tutustumaan yrityksen kulissientakaiseen elämään.

Suurin näkyvyys Instagramissa on tällä hetkellä mahdollista saada lyhyillä, viihteellisillä Reels-videoilla, joita Instagram tarjoilee käyttäjille aktiivisesti. Jos käyttäjä tykkää Reels-videosta, Instagram tarjoaa samantyylisiä videoita hänelle jatkossakin.

Monipuolisia mahdollisuuksia mainostaa Instagramissa

Koska Instagram on Facebookin omistuksessa, sinne on mahdollista ajastaa ja julkaista postauksia Facebookin Creator Studio -käyttöliittymän kautta. Lisäksi mainokset hoituvat kätevästi tarvittaessa yhtä aikaa sekä Facebookiin että Instagramiin.

Instagramissa kaupallinen yhteistyö somevaikuttajien kanssa on vakiintunut suosituksi mainostamisen muodoksi.

Meltwaterin tutkimuksen mukaan vajaa neljäsosa pohjoismaisista yrityksistä aikoo kuluvana vuonna panostaa Instagramiin. B2C-yrityksistä lähes kahdeksan kymmenestä käyttää sitä jo, ja useampi kuin joka viides uskoo, että Instagram on tänä vuonna nopeimmin kasvava somekanava.

Kenelle

– B2C-yritykselle, joka pystyy tuottamaan monipuolista visuaalista materiaalia

– Työnantajakuvaansa rakentavalle B2B-yritykselle, jolta löytyy resursseja kiinnostavaan, kuvalliseen viestintään

TikTok: suurin nousija

TikTok on lyhyiden videoiden jakamiseen tarkoitettu kanava, jonka suosio on noussut viimeisen parin vuoden aikana räjähdysmäisesti ja nousee edelleen.

Suomessa TikTokilla on jo runsaat 1,1 miljoonaa käyttäjää. (Luku on todennäköisesti vanhentunut heti, kun tämä artikkeli on julkaistu: kanavan kasvutahti on niin kiivas.) Suomalaisista käyttäjistä lähes puolet on 18-24-vuotiaita.

Pohjoismaisista yrityksistä lähes joka neljäs uskoo, että TikTok on tänä vuonna nopeimmin kasvava somekanava. B2C-yrityksistä tätä mieltä on useampi kuin joka kolmas.

Myös informatiivinen sisältö yleistyy TikTokissa

TikTok aloitti voittokulkunsa aikoinaan Musical.ly-nimisenä, hyvin viihteellisenä, musiikkipitoisena kanavana, jossa suosituinta sisältöä olivat esimerkiksi tanssivideot.

Viime aikoina myös informatiivisen sisällön määrä on kasvanut TikTokissa. Sille kanavassa on oma aihetunniste (hashtag), jota palvelu nostaa käyttäjien uutisvirtaan: #learnontiktok

TikTokissa yritys voi mainostaa samoin kuin useimmissa muissakin kanavissa: kertomalla tuotteistaan omassa profiilissa, ostamalla videoille maksullista näkyvyyttä tai tekemällä kaupallista yhteistyötä vaikuttajien kanssa.

Kenelle?

– Organisaatiolle, jolta löytyy luovuutta ja osaamista lyhyiden, oivaltavien videoiden tuottamiseen

Twitter: median ja poliitikkojen temmellyskenttä

Twitter on yhteisö- ja mikroblogipalvelu, jonka käyttäjät pystyvät lähettämään ja lukemaan toistensa päivityksiä palvelussa. Tekstipohjaiset viestit, twiitit, voivat sisältää korkeintaan 280 merkkiä.

Twitterissä on viikkotasolla noin miljoona suomalaista käyttäjää. Merkittävä osa aktiivisista suomalaiskäyttäjistä on tiedotusvälineiden edustajia tai poliittisia päätöksentekijöitä.

Enemmistö Twitterin suomalaisista käyttäjistä on 25–34-vuotiaita, ja miespuolisia käyttäjiä on isompi osuus kuin esimerkiksi Instagramissa. Twitterissä käyttäjät kuluttavat uutisia, brändien ja yritysten sisältöä sekä viihdettä.

Twitteristä ei hyödy, jos on passiivinen

Todellinen vaikutusvalta Twitterissä perustuu huomattavaan aktiivisuuteen. Kanavaa kannattaa seurata päivittäin, ja siellä olisi hyvä julkaista jopa 2–5 twiittiä vuorokaudessa. Olennaista on myös keskustelujen sekä muiden käyttäjien seuraaminen, eli aktiivinen osallistuminen muiden tuottamaan sisältöön.

Aktiivisuus on haaste yritykselle, jolla on rajalliset viestinnän ja markkinoinnin resurssit, eli useimmille suomalaisyrityksille.  Jos Twitterin ottaa käyttöön, kannattaakin miettiä tarkkaan, miten somekanava hoidetaan ja millaisia tavoitteita sille asetetaan.

Osa kuluttajista käyttää Twitteriä myös asiakaspalvelukanavana, eli antaa julkista palautetta yrityksen toiminnasta kanavan välityksellä. Tämä on syytä tiedostaa ja siihen kannattaa varautua, kun perustaa yritykselle Twitter-profiilin.

Twitterissä myös mainostaminen on mahdollista ja siihen on monipuoliset mahdollisuudet, vaikka vasta suhteellisen harva suomalainen organisaatio käyttää sitä.

Hieman alle puolet suomalaisista B2B- ja B2C-yrityksistä käyttää Twitteriä. Meltwaterin tutkimuksessa Twitter ei noussut nopeimmin kasvavien kanavien joukkoon.

Kenelle?

– Tiiviin ilmaisun osaavalle toimijalle, jolla on resursseja olla aktiivinen

– Organisaatiolle, joka tavoittelee yhteyttä toimittajiin ja poliitikkoihin

Pinterest: tauluja kauniista kuvista

Pinterest on ilmoitustaulutyyppinen sosiaalinen linkkien ja kuvien jakopalvelu. Se tarjoaa käyttäjilleen mahdollisuuden luoda ja ylläpitää kokoelmia,  ns. tauluja, jotka perustuvat tiettyyn teemaan kuten vaikkapa tapahtumaan tai harrastukseen. Tällaista omien sisältökoosteiden tekemistä somessa kutsutaan kuratoinniksi.

Pinterestiä käyttää vajaa miljoona suomalaista, joista enemmistö on naisia. Leijonanosa Pinterestin käyttäjistä etsii palvelusta viihdettä ja inspiraatiota.

Jos yrityksellä on esimerkiksi kauniita käsitöitä, kaupungin upeimmat kukkakimput tai muuta visuaalisesti näyttävää sisältöä, ne kannattaa ehdottomasti lisätä Pinterestiin muiden ihasteltaviksi!

Pinterestissä käyttäjä on ostohousut jalassa

Pinterestiä käyttävät Suomessa eniten B2C-yritykset, ja niistäkin tällä hetkellä vain vajaa viidesosa. Ainoastaan murto-osa, muutama prosentti, B2B-yrityksistä käyttää Pinterestiä.

Pinterestissä on monipuoliset mainostamismahdollisuudet, kuten muissakin somekanavissa. Merkille pantavaa on se, että Pinterestissä käyttäjä on useammin ”ostohousut jalassa”: jopa kahdeksan kymmenestä käyttäjästä käyttää palvelua ostopäätöksensä tukena.

Pinterest ei noussut Meltwaterin tutkimuksessa nopeimmin kasvavien kanavien joukkoon.

Kenelle?

– Visuaalisesti näyttävää, inspiroivaa sisältöä tarjoavalla B2C-yritykselle

YouTube: loputonta videoiden virtaa

YouTube on Googlen omistama videopalvelu, jolla on jo yli 2 miljoonaa käyttäjää. Käyttäjät voivat lisätä sivustolle omia videoitaan, sekä katsoa ja kommentoida muiden käyttäjien videoita. Kaikkien videot sijaitsevat käyttäjien omilla kanavilla.  

YouTuben palvelimelle ladataan joka minuutti n. 100h uutta katseltavaa, ja silti jopa Youtuben vanhin video on edelleen nähtävillä. Tämä kanava toimii, jos  haluat ladata yrityksellesi hieman pidempiä videopätkiä. Videot voivat olla mitä tahansa aina paneelikeskusteluista joogatunteihin tai tuotteiden tutoriaaleihin.

Youtubessa on mahdollista tehdä myös maksettua mainontaa, jossa voit ohjata yleisöä omalle kanavallesi videoittesi pariin tai haluamallesi verkkosivulle. Mainonta tehdään Google Ads -tilin kautta.  Mainonta on yleensä kustannustehokasta. 

Kenelle?

Youtubesta hyötyvät eniten B2C-yritykset, joilla on aikaa ja osaamista tuottaa pidempiä videoita.

 Lopuksi

Oli kanava mikä tahansa, toiminta sosiaalisessa mediassa on pikemminkin maratoni kuin pikamatka.

Somen avulla yrityksen on mahdollista saavuttaa laajaa näkyvyyttä.  Onnistumiset vaativat kuitenkin pitkäjänteisyyttä, suunnitelmallisuutta ja omannäköistä tekemistä.

Some-tuloksista voi vetää johtopäätöksiä mieluiten vasta puolen vuoden täysipainoisen toiminnan jälkeen.

Somekanavaa ei siis kannata ottaa käyttöön ja unohtaa muutaman kuukauden käytön jälkeen. Mikään ei nimittäin käänny yhtä tehokkaasti omistajaansa vastaan kuin kuollut, hylätty somekanava.

Kaipaatko apua somen käyttöön, strategiseen suunnitteluun tai sisällöntuotantoon? Ethän epäröi ottaa meihin yhteyttä! Aivelan tiimissä on monta kokenutta ja innostunutta somekonkaria.

Artikkelin lähteinä on käytetty mm. seuraavia julkaisuja:

Mitä seuraavaksi?

 

Kuuntele postauksen ääniversio: