Vastuullisuus on nyt kaikkien huulilla. Yhä useampi yritys pyrkii profiloitumaan kestävän kehityksen edistäjänä. Mutta miten vastuullisuudesta kannattaa viestiä? Nappaa tästä parhaat vinkit toimivaan vastuullisuussisältöön.
Kuluttajat, asiakkaat ja sijoittajat edellyttävät yrityksiltä vastuullisuutta ja avointa viestintää. Trendi näkyy vahvasti yritysten sisällöntuotannossa.
Vastuullisuussisältöä tuotetaan enemmän kuin koskaan ja yhä useammassa formaatissa.
Vastuullisuus – ympäristövastuu, sosiaalinen vastuu ja taloudellinen vastuu – on periaatteessa samanlainen viestintäteema kuin muutkin yritykselle tärkeät asiat. Vastuullisuusteemojen sisällöntuotantoon siis pätevät samat lainalaisuudet kuin lähes mihin tahansa muuhun teemaan.
Vastuullisuuden pitäisi olla osa yrityksen strategista ydintoimintaa eikä päälle liimattu, irrallinen teema. Jokainen viesti, joka yrityksestä lähtee ulospäin, voisi kantaa sisällään tarinaa vastuullisuudesta.
Vastuullisuuteen liittyvässä sisällöntuotannossa kannattaa pitää mielessä viisi kovaa K:ta:
1. Koukuta
Ota vastuullisuus sisältösuunnitelmasi selkärangaksi. Viesti siitä säännöllisesti kaikilla sosiaalisen median kanavillasi, blogissa sekä asiakas- ja henkilöstölehdissä.
Tee vastuullisuusteemoista kuukausi-, kvartaali- ja vuosisuunnitelma. Tuota tekstien lisäksi infograafeja, videoita ja podcasteja.
Kun viestit vastuullisuudesta suunnitelman mukaan, koukutat yleisösi odottamaan sisältöä tiettyyn aikaan.
2. Kosketa
Ennen sisällöntuotantovaihetta mieti, miksi ja kenelle viestit. Rakenna sisältö vastaamaan niihin kysymyksiin, jotka ovat kohdeyleisöllesi tärkeitä.
Jos et tiedä, mikä yleisöllesi on tärkeää, selvitä asiaa asiakkaiden kanssa työskenteleviltä tai seuraa verkkokeskusteluja.
Mieti heti aluksi, mitä tavoittelet sisällöllä, ja miten mittaat onnistumista. Milloin voit sanoa, että vastuullisuusviestisi on mennyt läpi?
Tee sisältöä ”Pihtiputaan mummolle”: ilmaise viesti yksinkertaiesti niin, että kuka tahansa ymmärtäisi sen.
Ole helppo ja helposti lähestyttävä. Tule lähelle vastaanottajaa, käytä yksinkertaisia sanoja ja kirjoita, kuten puhut.
3. Konkretisoi
Avaa vastuullisuutta kiinnostavalla tavalla: havainnollista lukuja esimerkeillä, esitä kiinnostavia tilastoja sekä aikasarjoja kuvaamaan kehitystä, ja käytä nasevia lainauksia elävöittämään aihetta.
Vie aiheet niin konkreettiseksi kuin pystyt ja riisu mystiikka vastuullisuuden ympäriltä.
Suomessa teksti ja kuvat dominoivat edelleen vastuullisuusviestintää. Ota käyttöön myös videot, infograafit ja animaatiot – ne auttavat ymmärtämään aihepiiriä eri näkökulmasta.
4. Kartoita
Seuraa netissä ennen sisällöntuotantoa, miten muut viestivät vastuullisuudesta. Tee pari pistokoetta ja perehdy tarkemmin niihin sisältöihin, jotka nousevat Google-haussa korkeimmalle.
Suunnittele oma sisältösi niin, että se on vielä ajankohtaisempi, syvällisempi tai yksityiskohtaisempi kuin parhaat.
Sisältöä suunniteltaessa kartoita, kuka aiheestasi puhuu. Etsi sosiaalisen median seurannalla sinua kiinnostavan vastuullisuusteeman vaikuttajat Twitteristä ja LinkedInistä.
Seuraa alasi debatteja ja pohdi, mitä lisäarvoa voisit itse tarjota keskusteluun. Kartoita myös, milloin tavoitat yleisösi ja lähetä viestisi oikeaan aikaan eteenpäin.
5. Kommunikoi
Kun sisältö on purkissa, on turha huokaista helpotuksesta. Vasta puolet työstä tehty.
Jaa linkki tuotokseesi sosiaalisessa mediassa. Herättele keskustelua aiheesta vaikuttajien keskuudessa. Yhdistä kommenttiisi linkki omaan sisältöösi.
Analysoi vielä, löytävätkö ihmiset kirjoituksesi. Jaetaanko sitä?
Jos hyvä sisältö ei saavuta Googlen hakutuloksissa ansaitsemaansa huomiota, viimeistele sitä hakukoneoptimoimalla avainsanatyökalujen avulla.
—
Mitä seuraavaksi?
- Seuraa meitä Facebookissa, Instagramissa ja Linkedinissä tai
- varaa maksuton pikakonsultointi ja
- tilaa kuukauden viestintävinkit
Kuuntele postauksen ääniversio:
Viimeisimmät
- Kun resurssit ovat tiukalla, asiantuntijan täytyy oppia sanomaan ei
- Unohda ad hoc -markkinointi – näin strategia tuo tuloksia
- Sisäinen sensuuri vaimentaa liian usein työntekijöiden äänen
- Miksi markkinointitiimi epäonnistuu? Syypää on Joku tai Supersankari
- Tekoälyohje on pelastusrengas uuden aallokossa