Onko sinulla tapana olettaa, että toinen muistaa jotain, mistä olet maininnut hänelle vain kerran? Sellainen asenne on kompastuskivi sekä kotona että töissä. Säännöllinen viestintä on aliarvostettu periaate kiireisessä nyky-yhteiskunnassa, arvioi viestintätoimisto Aivelan toimitusjohtaja Aino Pajukangas.

Meillä kaikilla on paljon muistettavaa sekä töissä että siviilissä. Erityisesti, kun selaamme jatkuvasti somea, on muistimme kuin kultakalalla: noin viiden minuutin mittainen…

Tunnetko viestinnän kultaisen säännön?

Pohdin näitä asioita hiljattain, kun kävin läpi asiakkaan viestintäsuunnitelmaa ja uudelleen, kun hetken kuluttua synkronoimme perheen kalentereita.

Ajattelin viestinnän kultaista 3 x 3 -sääntöä. Onko se sinulle tuttu?

Rule of three:

The first time you say something, it’s an incident, the second time you say something, it’s coincidence, but the third time you say something, it may become a pattern.

Minusta sääntö tuo hienosti esille säännöllisen, järjestelmällisen viestinnän tärkeyden. Se pitää paikkansa, oli sitten kyseessä tietojärjestelmäprojekti tai yrityksen arvojen uudistaminen.

Me suomalaiset tyypillisesti ajattelemme, että vähempikin viestintä riittää. 

”Johan tästä on kerran kerrottu, eikö se riitä?”

3 x 3 -säännön mukaan se ei riitä. Siinä vaiheessa, kun olet itse jo totaalisen kyllästynyt viestiisi ja tuntuu, että olet toitottanut sitä ihan liikaa, on viestintä vasta alkumetreillä.

Tämän takia yrityksen kannattaa viestiä liian usein eikä harvoin

Säännöllisen viestinnän vaikutus ei ole mitään rakettitiedettä. Se on yksinkertaisesti tapa palvella sidosryhmiä.

  1. Pysytte asiakkaiden mielessä

Kun yritys on usein yhteydessä sille tärkeisiin ihmisiin, sidosryhmiinsä, ja julkaisee säännöllisesti uutisia, artikkeleita tai somesisältöjä, se pysyy nykyisten asiakkaiden mielenkiinnon kohteena ja onnistuu kasvattamaan asiakaskuntaansa.

Jos yritys tarjoaa toistuvasti hyödyllistä sisältöä, se houkuttelee uusia asiakkaita ja lisää nykyisten asiakkaiden sitoutuneisuutta yritykseen.

2. Brändi vahvistuu ja luottamus kasvaa

Säännöllinen viestintä myös auttaa yritystä rakentamaan luottamusta ja vahvistamaan brändiään.

Kun yritys on järjestelmällisesti ja säännönmukaisesti yhteydessä sidosryhmiinsä eri kanavilla, se luo myönteistä mainetta ja tekee itsestään tunnetumman asiakkaiden silmissä.

3. Autatte muutoksessa

Säännöllinen viestintä auttaa yritystä myös vastaamaan nopeasti muuttuviin trendeihin ja asiakkaiden tiedon tarpeisiin.

Kun yritys pysyy ajan hermolla, se voi tarjota asiakkaille nopeasti ajantasaista tietoa ja ratkaisuja heidän tarpeisiinsa.

Toisto on siis tärkeä osa yrityksen viestintä- ja markkinointistrategiaa.

Kun olet jo kyllästynyt, viestintä vasta alkaa

Jaksatko sinä viestiä riittävästi? Paukuttaa niitä tärkeitä asioita päivästä ja vuodesta toiseen?

Jos tuntuu, että ette ehdi tai osaa itse viestiä tarpeeksi tehokkaasti asiakkaille, henkilöstölle tai muille sidosryhmille, ota minuun yhteyttä!