Asiantuntijoiden työmarkkinat ovat mullistuneet. Osaajat karkaavat nyt jopa niistä malliyrityksistä, jotka ennen paistattelivat median otsikoissa ainutlaatuisen kulttuurinsa ansiosta.
Viestinnän keinoin parhaista osaajista heistä on mahdollista pitää kiinni. Viestinnän ytimeen kannattaa nyt nostaa arvot.
Elämme edelleen monessakin mielessä poikkeusaikaa. Tästä ajasta tekee poikkeuksellista esimerkiksi rekrytointimarkkinoilla vahvistunut ilmiö: se, että parhaista osaajista taistellaan nyt riihikuivalla rahalla.
Miksi ilmiö on noussut esiin juuri nyt? Syy on etätyö, ja sen tuoma yksinäisyys.
Mutta mitä tehdä, jos omista joukoista kiinni pitäminen ja uusien huippuyksilöiden houkutteleminen on työläämpää kuin koskaan?
Vastaus on viestintä. Arvopohjainen viestintä.
Nyt on aika viestiä siitä, mikä tekee työstä merkityksellistä. Niistä perusasioista, jotka erottavat organisaationne kaikista muista samankaltaisista.
Pandemia kirkasti arvot
Poikkeusaika on ravistellut meitä – sekä yksilöitä että organisaatioita – ja kirkastanut, mitä asioita pidämme arvokkaina.
Tuntemattoman edessä olemme joutuneet pohtimaan, mikä on merkittävää.
Mitkä ovat ne periaatteet, joihin nojaamme niin normaalioloissa kuin poikkeusaikana?
Vahvat arvot ovat tänään jotain, joka erottaa selviytyjät luopujista. Vahvat, elävät arvot eli sellaiset linjaukset, jotka eivät vain kerää pölyä kultaraameissa toimiston seinällä, vaan ohjaavat toimintaa arjessa joka päivä.
Arvot ovat työkulttuurin ydin
Yhteishenki on kuin liimaa, joka pitää organisaatiot kasassa. Kun kiinnymme kollegoihimme, sitoudumme samalla myös organisaatioon. Mukavasta porukasta kun on haikeaa lähteä pois.
Etätyöaikana lähes minkä tahansa työyhteisön yhteishenki on hapertunut.
Huippuosaajat ovat puurtaneet yksin kotitoimiston nurkissa jo puolentoista vuoden ajan. Ei ole ihme, jos mieleen luikertelee kysymys: voisiko samasta hommasta joku toinen maksaa paremmin?
Onko kilpailu palkalla tähän ongelmaan ainoa ratkaisu? Ei välttämättä.
Kun pandemia on riisunut työkulttuurin alasti, mitä jää jäljelle? Kulttuurin ainutlaatuinen ydin.
Arvot.
Jäljelle jäävät luottotyypit
Pandemian aikana organisaatiot ja yksilöt ovat joutuneet pysähtymään pakon edessä. Pakon sanelema seisahdus voi myös tuoda mukanaan hyvää.
Sinä päivänä, kun palaamme takaisin toimistoille ja kohtaamme kasvokkain, jäljellä ovat ne yksilöt, jotka ovat sitoutuneet organisaation yhteisiin periaatteisiin. He ovat organisaation luottotyyppejä: sellaisia, jotka uskovat visioon ja missioon ja haluavat elää yhteiset arvot todeksi.
Millaiset arvot ohjaavat teidän organisaationne toimintaa?
Tuntuuko, että teilläkin tuntuma yrityskulttuuriinne on hiipunut? Lue, miten Ruohonjuuri sai avullamme uutta tietoa yrityskulttuurinsa vahvuuksista.
Jos työnantajabrändinne on kärsinyt kolauksen, voimme auttaa! Työnantajakuvan järjestelmällinen kehittäminen on nyt tärkeämpää kuin koskaan.
Mitä seuraavaksi?
- Seuraa meitä Facebookissa, Instagramissa ja Linkedinissä tai
- varaa maksuton pikakonsultointi
- tilaa kuukauden viestintävinkit
Kuuntele postauksen ääniversio:
Viimeisimmät
- Lopeta oman navan kaivelu – tätä asiakkaasi arvostaa enemmän
- Synkät uutiset jarruttavat taloutta – luottamus on nyt arvokkaampaa kuin koskaan
- Kun resurssit ovat tiukalla, asiantuntijan täytyy oppia sanomaan ei
- Unohda ad hoc -markkinointi – näin strategia tuo tuloksia
- Sisäinen sensuuri vaimentaa liian usein työntekijöiden äänen