Koronapandemia on mullistanut asiantuntijoiden työmarkkinat. Osaajat karkaavat nyt jopa niistä malliyrityksistä, jotka ennen paistattelivat median otsikoissa ainutlaatuisen kulttuurinsa ansiosta. Viestinnän keinoin heistä on mahdollista pitää kiinni. Viestinnän ytimeen kannattaa nyt nostaa arvot.

Elämme edelleen monessakin mielessä poikkeusaikaa. Tästä ajasta tekee poikkeuksellista esimerkiksi rekrytointimarkkinoilla vahvistunut ilmiö:  se, että parhaista osaajista taistellaan nyt riihikuivalla rahalla.

Miksi ilmiö on noussut esiin juuri nyt? Syy on etätyö, ja sen tuoma yksinäisyys.

Mutta mitä tehdä, jos omista joukoista kiinni pitäminen ja uusien huippuyksilöiden houkutteleminen on työläämpää kuin koskaan?

Vastaus on viestintä. Arvopohjainen viestintä.

Nyt on aika viestiä siitä, mikä tekee työstä merkityksellistä. Niistä perusasioista, jotka erottavat organisaationne kaikista muista samankaltaisista.

Pandemia on kirkastanut arvot

Poikkeusaika on ravistellut meitä – sekä yksilöitä että organisaatioita – ja  kirkastanut, mitä asioita pidämme arvokkaina.  

Tuntemattoman edessä olemme joutuneet pohtimaan, mikä on merkittävää. 

Mitkä ovat ne periaatteet, joihin nojaamme niin normaalioloissa kuin poikkeusaikana?

Tulevaisuus on edelleen hämärän peitossa, mutta suunnistamista auttaa, jos toiminnan perusta on tukeva.

Vahvat arvot ovat tänään jotain, joka erottaa selviytyjät luopujista.  Vahvat, elävät arvot eli sellaiset linjaukset, jotka eivät vain kerää pölyä kultaraameissa toimiston seinällä, vaan ohjaavat toimintaa arjessa joka päivä.

Arvot ovat työkulttuurin ydin

Yhteishenki on kuin liimaa, joka pitää organisaatiot kasassa. Kun kiinnymme kollegoihimme, sitoudumme samalla myös organisaatioon. Mukavasta porukasta kun on haikeaa lähteä pois.

Etätyöaikana lähes minkä tahansa työyhteisön yhteishenki on hapertunut.

Huippuosaajat ovat puurtaneet yksin kotitoimiston nurkissa jo puolentoista vuoden ajan. Ei ole ihme, jos mieleen luikertelee kysymys: voisiko samasta hommasta joku toinen maksaa paremmin?

Onko kilpailu palkalla tähän ongelmaan ainoa ratkaisu? Ei välttämättä.

Kun pandemia on riisunut työkulttuurin alasti, mitä jää jäljelle? Kulttuurin ainutlaatuinen ydin.

Arvot.

Jäljelle jäävät luottotyypit

Pandemian aikana organisaatiot ja yksilöt ovat joutuneet pysähtymään pakon edessä. Pakon sanelema seisahdus voi myös tuoda mukanaan hyvää.

Sinä päivänä, kun palaamme takaisin toimistoille ja kohtaamme kasvokkain, jäljellä ovat ne yksilöt, jotka ovat sitoutuneet organisaation yhteisiin periaatteisiin. He ovat organisaation luottotyyppejä: sellaisia, jotka uskovat visioon ja missioon ja haluavat elää yhteiset arvot todeksi.

Millaiset arvot ohjaavat teidän organisaationne toimintaa?

Tuntuuko, että tuntuma yrityskulttuuriinne on hiipunut?

Lue, miten Ruohonjuuri sai avullamme  uutta tietoa yrityskulttuurinsa vahvuuksista.

Jos työnantajabrändinne on kärsinyt kolauksen, voimme auttaa! Työnantajakuvan järjestelmällinen kehittäminen on nyt tärkeämpää kuin koskaan.

Seuraa viestintätoimisto Aivelaa Facbookissa, Instagramissa ja Linkedinissä sekä tilaa Aivelan kuukauden viestintävinkit!